Spännande RallyX-premiär på Ring Knutstorp – Sebastian Eriksson historisk segrare.

Det blev dramatik när RallyX hade premiär på Ring Knutstorp i helgen. Rallycrossen bjöd publiken på rullningar, täta fajter och showande på tre hjul av den norske publikfavoriten Henning Solberg. Historisk segrare i Supercar-klassen blev dock den 21-åriga jättetalangen Sebastian Eriksson från Sunnemo som kör för Olsbergs MSE.

– Jag fick en riktigt bra start i finalen och kom ut själv efter första kurvan, säger Eriksson. Sedan kunde jag hålla mitt eget tempo in i mål. Jag rankar den här segern väldigt högt. Det var absolut VM-tempo på motståndet och förarna som var här är riktigt bra.

– Och det var ordentligt motstånd som Eriksson bjöds på. Där fanns P-G Andersson, Tommy Rustad, Ole Christian Veiby, Johan Kristoffersson men det var Robin Larsson som blev tvåa när krutröken hade lagt sig över banan. Larsson var snabbast av alla under fredagen men nådde inte riktigt ända fram men med tanke på att hans bil, en Audi A1, var alldeles nybyggd var han nöjd.

– Trea blev Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, som även han kom med en helt nybygg VW Polo till tävlingen.

– Kristofferssons teamkollega Ole Christian Veiby blev fyra och sist av de som fullbordade alla sex varv. Tommy Rustad och P-G Andersson tvingades bryta efter skador på bilarna.

– I Supercar Lites, klassen under Supercar, kom hela tretton bilar till start.
Kevin Eriksson premiärsegrade i succéklassen Supercar Lites. Efter en sammanstötning med snabbe Patrik Flodin i inledningen på finalen kunde Eriksson ohotad lotsa sin skeva bil i mål som segrare.
– Det känns jättebra att vara den förste Supercar Lites-segraren i Sverige, säger Eriksson. Jag har vunnit alla heat, semifinalen utan att få till det där riktiga flytet. Körningen har varit ryckig men i finalen lugnade jag ned mig.
Tvåa blev en annan Kevin, med Hansen i efternamn. Efter en lite strulig inledning i kvalomgångarna kom han allt starkare för varje heat som gick.
– Efter krångel i första heatet kämpade vi oss tillbaka och vann det andra heatet, säger Hansen. I det tredje var vi inte långt efter Flodin och i semifinalen hade vi hittat farten. Det känns jättebra med tanke på att det här är första helgen för oss och jag är jättenöjd med tanke på att vi knappt har testat bilen.
Hemmaföraren Linus Leise såg knappast ut som en aspirant på en pallplats när tävlingarna inleddes men när finalen var avflaggad stod han ändå på prispallen som trea.
– Det blev en startsmäll i tredje omgången och det var knappt att vi fick ihop bilen till semifinalen, säger Leise som trots att hjulen stod åt olika håll kämpade sig vidare till finalen. Väl där gjorde han en fenomenal insats och kom i mål som trea.
– Det känns jävligt bra med tanke på alla de problem vi hade.
Patrik Flodin var annars den som såg ut att vara den stora favoriten inför finalen. Han gick fram som en ångvält genom kvalomgångarna och var genomgående snabbast av alla. Semifinalen avverkades med seger och allt var upplagt för en triumf men drömmen om en seger i rallycrossdebuten fick ett snabbt slut.
– Jag försökte smita om Kevin i starten och vi slog ihop, säger Flodin. Styrningen fick en smäll och slutade fungera. jag slog i en däcktrave och det var bara att parkera.
Det blev många och jämna heat i Supercar Lites-premiären och det saknades inte dramatik. Norrmannen Åsmund Holten svarade för en rejäl rullning bara några meter efter starten i den sista kvalomgången när han blev klämd mellan Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Kevin Hansen.